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Cake day: June 9th, 2023

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  • (Die den Antragstellern heute möglicherweise peinlich sind. )

    Nee, das ist niemandem peinlich, so funktioniert einfach Forschungsfinanzierung. Man sucht raus, auf welche Schlagworte die Geldgeber gerade abfahren, schreibt irgendein wildes Projekt zusammen, benennt Methoden um, damit sie trendy klingten (zB. Klassifizierung in Künstliche Intelligenz) und das Geld verschwindet dann irgendwo in der Abteilung. Wenn Berichte fällig werden, schreibt man über irgendwelche halbwegs passenden Projekte, egal worüber die finanziert wurden.

    Wir haben auf Neurowissenschaftlichen Konferenzen gerne rumgefragt, wer eigentlich an den Projekten arbeitet, für die er offiziell angestellt und bezahlt wird. Tage an denen die Quote 50:50 war, waren da noch gut…







  • A quick search doesn’t find it in either the Canada or United States versions, for example. I wonder if that’s due to better consumer protection laws in some jurisdictions than others.

    Now that I think about it, it might not even be consumer protection but instead a GDPR issue. I’m in Europe. Users becoming inactive can actually force companies to delete their data. Ubisoft might not have any other choice than to completely delete inactive users and of course they’ll do what is best for them, not for the inactive users.




  • Die IT hat vor allem einen Engpass an hochqualifizierten Leuten, die für wenig Geld arbeiten möchten.
    Die Leute frisch von der Uni werden abgelehnt, weil sie keine Erfahrung haben, die erfahrenen werden abgelehnt, weil zu teuer, die ausländischen Bewerber werden abgelehnt, weil sie nicht fließend Deutsch sprechen. Keine Bewerber mehr über?! Fachkräftemangel in der IT! Die guten Fachkräfte tun sich das oft gar nicht mehr an, wenn sie bereits vermuten können, dass sie eh nicht das bekommen, was sie möchten. Bei Unternehmen erweckt das zusätzlich den Eindruck, dass erfahrene Leute Mangelware sind, weil “die bewerben sich gar nicht auf unsere Juniorstelle mit 10 Jahren Erfahrung!!!”.

    Zusätzlich fallen Werkstudenten da raus, weil sie allgemein eine eigene Nische füllen sollen: Arbeiten, für die Facharbeiter zu Schade sind, wenig Vorerfahrung brauchen und oft nicht dringend erledigt werden müssen. Da viele Studiengänge an Hochschulen Industriepflichtpraktika enthalten, ist es da allgemein nicht sehr schwer ein Menge an Bewerbungen zu erhalten, denen man teils sogar deutlich weniger als den Mindestlohn zahlen darf. Und da kann man dann wählerisch sein und nur Leute die halt doch irgendwelche Vorerfahrungen haben einladen, die sind meiner Erfahrung nach immer früher oder später im Bewerberstapel.


  • They indeed just “license” the games to us:

    The Services and Content are licensed to you, not sold. This means we grant you a personal, limited, non-transferable and revocable right and license to use the Services and access the Content, for your entertainment, non-commercial use, subject to your compliance with these Terms.

    For termination, it’s not any reason but a lot of reasons, including the here discussed:

    for any other reason in relation to your actions in or outside of the Services; upon notification, where your Account has been inactive for more than six months.

    The first one opens a lot of options for them to find a reason. None of those would trigger any reimbursement, though.

    Consequences of the Termination/Suspension of an Account.

    You cannot use the Services and Content anymore.
    In the event of termination of your Account or of Service(s) associated with your Account, no credit (such as for unused Services, unused subscription period, unused points or Ubisoft Virtual Currency) will be credited to you or converted into cash or any other form of reimbursement.

    Source


  • I didn’t want to say that Twitters execution of it is perfect, it’s just why Elon comes up with all these seemingly insane ideas. He has a huge userbase that won’t leave, he had advertisers who he thought wouldn’t want to leave and now he’s trying to squeeze. The problem is that he obviously didn’t have his grasp as tightly around the advertisers as he thought, which is why step 3 of Enshittitication entirely fails, at least from what is known to us. The idea is to keep everyone kind of hostage while you squeeze and while it seems to work with a huge chunk of the userbase, a bigger portion of the advertisers simply move on.


  • Putting a name on a century-old concept isn’t the worst idea because now we can easily refer to it when it happens once again. And yes, the old age of that problem is why I consider it a bit of a rabit-hole. It’s not just something Twitter does now or that tech companies do now because they copy from each other. It’s a quite old concept you’ll hear about again and again and can read up on quite a bit, if you really are interested into more than the basic concept or why companies keep trying even though the outcome does not always see positive (from an outside, users perspective).



  • Look up enshittitication, it’s an interesting rabbit hole.

    Basically, the idea is that there is a path companies go along where they first please users to build a user base, once you are bound to a platform and don’t want to leave (because “everyone” is there) they instead start to shift towards pleasing advertisers until they also feel trapped (because “everyone” advertises there). The final move is trying to squeeze as much as possible out of all these trapped people and companies. It’s not just social media, although this of course makes it most obvious at least for a trapped user base. But this also applies for any other big thing that “evryone” uses.